Monday, May 4, 2009

Ayam Percik bila dimakan bersama Nasi Kerabu

Assalamualaikum adek-beradekku sekelian. Aku telah meninggalkan pesan sebentar tadi pada encik kegembiraan. Pesan yang khas buat kalian. Kalian yang sentiasa istimewa di hatiku ini. Moga encik kegembiraan tidak mungkir janji. Janji untuk terus menjadi peneman setia kalian. Moga-moga begitu hendaknya.^-^

Seperti yang dijanjikan...

Ini adalah resipi arwah nenekku. Percik ni ada banyak jenis. Bergantung pada orang yang masak. Ada yang warna merah, ada yang warna oren. Tapi aku punya resipi ni warna kuning cerah sket. Haha. Macam korang tak tahu pula. Tapi ayam ni lagi sedap kalau boleh panggang atau buat ala-ala barbeku. Tapi memandangkan "teknologi" ACI bagus, kita bakar je ek. Senang wak kira dok?:)

Ni resipi untuk seekor ayam. Mak aku kat rumah biasa masak ayam yang belah empat tu. Tapi memandangkan kat sini selalu beli ayam "portion", boleh aja deh. Tapi kan kalau ayam kerat empat tu lagi menarik. Boleh merapatkan ukhuwah bila cubit ayam ramai-ramai kan. Haish, betul ke tidak ayat aku ini? Hoho. Panjangla pulak mukadimah. Ok, kita teruskan dengan resipi.

Bahan perap ayam:
Ayam seekor atau 10 ketul
Bawang putih seulas
Halia seinci
Serbuk kunyit
Sedikit garam

Bahan untuk kuah:
Santan (pekat)
1 labu bawang besar
2 atau 3 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
Halia (sebesar ibu jari kaki)
Lada lumat hujung sudu
Sedikit air asam jawa
Serai dititik (pilihan)
Gula dan garam secukup rasa

Cara-cara penyediaan:

Ayam diperap selama satu jam hingga dua jam.



Sementara menunggu ayam diperap, sediakan kuah.

Kisar bawang besar, bawang merah, bawang putih dan halia. Masukkan ke dalam santan yang di masak atas dapur. Pastikan santan pekat dan tidak "serawa". Kalau korang rasa kuah korang agak cair, boleh tambah bawang besar lagi. Bawang besar ni boleh memekatkan kuah.

Masukkan sedikit lada lumat. Jangan banyak sangat. Nanti jadi warna merah pulak. Huhu. Lepas tu masukkan sedikit air asam jawa, gula dan garam secukup rasa. Boleh letak serai untuk penambah rasa. Masak sampai kuah itu pekat.




Bakar ayam pada suhu 180. Kalau panggang lagi mengancam kesannya. Bakar untuk beberapa minit, lepas tu curahkan kuah tadi ke atas ayam. Lepas tu bakar lagi sampai kering kuah. Lepas tu curah lagi kuah. Lepas tu bakar lagi sampai kering kuah. Ulang sampai masak.





Inilah hasilnya. Boleh dimakan bersama Nasi Kerabu, Solok lada (betul ke tak eja ni), dan sewaktu dengannya.



Lain kali masak Nasi Kerabu lagi nak tak? Tak puas makan lagi rasanya. Serius ni. Ehehe.

No comments: