Saturday, September 17, 2011

Usia senja

Singgah sini lagi. Suka meluah perasaan di sini. Walau tiada siapa yang membaca.


Dulu, Haji Man ada satu impian. Satu impian yang dikongsi bersama dengan dua lagi rakan sekampung merangkap saudara-mara sendiri. Impian Haji Man adalah membina menara untuk masjid Kampung Merbau Patah. Dan alhamdulillah, impian Haji Man tercapai juga akhirnya. Menara siap dibina. Satu persatu yang merancang pembinaan menara masjid ini telah pergi. Arwah Haji Mokhtar dan arwah Haji Deraman sudah menghadap Ilahi. Tinggal Haji Man seorang. Satu-satunya veteran yang kukira masih berada di masjid itu. Ya Allah panjangkan umur Haji Man Ya Allah. Ya Allah panjangkanlah. Ameen.



Hati terasa sangat sayu. Semalam melihat Haji Man perlahan-lahan berjalan kaki menuju ke masjid. Haji Man sudah berusia hampir 80 tahun. Berjalan perlahan-lahan dengan berserban putih dan berjubah hitam. Muka Haji Man hilang seri. Haji Man diuji dengan tahap kesihatan yang kurang memuaskan dua tiga menjak ini. Tapi aneh. Semangat Haji Man tak pernah luntur untuk terus berkhidmat di masjid itu. Walau apa jua yang berlaku. Ya Allah, berkahilah Haji Man Ya Allah. Ya Allah, berkahilah.



Mungkin tak pernah aku ungkapkan ini pada Haji Man. Tapi ya. Betapa diri ini sayang pada Haji Man!




4 comments:

Ballet shoes said...

inilah semangat yang tiada pada diri ak.. ak hanya tau merungut namun tidak pernah untuk memahami...

haji man mmg cukup bertuah...

namasayadiana- said...

aku harap aku ada semangat begini. dan aku sedar aku ni kurang semangat juang yang tinggi. mungkin sebab aku banyak dosa T-T

fsj said...

ena... agaknye kalo saye dah tue satgi saye same tak ngan haji man? masih gagah berjalan ke mesjid.. ade impian yg tinggi.. sy byk dose, lagho pun ye. huuu

namasayadiana- said...

inshaAllah, kak su yang kenal baik orangnya. saya sayang kak su saya ni. saya doakan yang terbaik untuk kak su dan member2 yang lain. korangla yang terbaik!doakan saya juga.