Sunday, April 26, 2009

oui, je suis jalouse.


salam..

pertame sekali time kaseh buat maryam yang mengeshare sunday lecture tadi kat sini, mekaseh maryam, saye lupe nak bawak pen, make konon2 terus ditaip di memory la, konon2 jela, tapi nampaknye tidak sepenuhnye. isi isi kelas tadi seperti yang kite pernah dengar, tapi kadang2 kite ni terlepas pandang or saje buat tak tau. aku la tu.

tapi ape yang menarik hati aku tadi, adelah sewaktu kelas tafsir. honestly, je suis jalouse. elle comprend quran simply without refering to translator. of course la kan sebab dah tu bahase yang die cakap. tapi aku tetap cembure sebab aku tak jadi cam die. aku kagum tengok die membace quran seperti seorang ibu membacekan buku cerite kepade anak anak. subhanallah..

oui, je suis jalouse. il lit quran et il pleure. parce qu'il comprend! dan aku cemburu die ngaji quran hingge menanges sebab die paham. . aku tersentuh sebab aku tak jadi sama sepertinye :'(

sister ryhanna baru balik bercuti di malaysia. agak menarik dengar pandangan muslim dari western country cakap pasal negare kite.

" food is so heaven! mashaAllah, azan, we can hear azan 5 times a day and it's everywhere, hijabbed people are everywhere. but here (in nz) if you smile at any other hijabbed women, they will smile back to you because you know you must have met in masjid. but there, if you smile at them, not all of them would do the same or maybe you'd get this kind of what-look. the masjid masaAllah, is like a palace, but nobody is there."

ape yang aku harus rase kat sini? bangge sebab ade banyak makanan lazat di malaysia? bangge dengan masjid canteq yang gah sane sini? aku rase malu sebab aku temui care hidup islam di negare barat bukan di negare yang katenye majoriti islam.

aku cube paham kenape kat sini ikatan islam di sini kuat, sebab kite minoriti, kalo bukan kite yang menegakkan agame, sape lagi? di tanah air aku kire kite ni cam dah konon2 berade di comfort-zone make kite cam tak amek kisah sgt, kalo yang datang kelas kelas agame jarang anak2 muda, most of them makcik pakcik atuk nenek kite.

akhir kate, aku harap kite adek beradek dapat istiqamah, nasehatkan aku erh kalo tengok aku merepek repek sangat erh.
sayang korang seme :')


esok dah start kelas, habis gitu je cuti, ape aku nak jawab kalo madam nadia tanye
madam: qu'est-ce que tu fait pendant les vacances de Paques?
aku: pendant les vacances de Paques, je restée a la maison. je dormi et j'ai reggardé la youtube. sungguh tak berkualiti. hoho- eh sesape nak betolkan grammar aku? sile sile :D



kakak nombor due.
wellington
8:30 malam. wellington. ahad.

No comments: