Saturday, April 25, 2009

nasi impit dan kuah kacang


salam semua :)
kite belaja buat nasik impit atau dalam loghat tenghanung dipanggil nasik kapek kuah satay (kuah kacang).


nasi impit-
obviously ia adelah dari peket instant nasik impit adabi.
time kaseh kepade makcik (ibu hanisah) yang bawak terbang jauh dari malaysia tempoh hari :)

sediakan nasi impit segere mudah sahaje, bukak peket, keluarkan lalu direbus dalam air panas yang mendidih selame sejam. nanti aku dah bercucu esok2, tak mencabar betol resepi yang aku bakal kasik kat cucu kan, tapi at least cucu ku tahu nenek die pandai main blog :D

kuah kacang
-4-6 sudu besar lada masak (cili boh), kami gune lade serbuk aje. lade kering mahal kat sini.

dikisar:
-4 bawang putih
-bawang merah
-2-3 hiris lengkuas (galangal)- kami gune yang kering je, yang hidup mahal
-2 batang serai - kami gune yang serbuk je.
-cumin powder
-cumin seed

lain-lain
-air asam jawe
- 1/2 atau 1 kerek gule melaka/ brown sugar
-garam
-kacang tanah dibakar, dibuang kulit lalu dikisar
-250 ml santan
-air secukupnya

cara cara:
-tumis lada masak hingga pecah minyak, pecah minyak erh panggil tu? memandai je aku.
-pastu masukkan segale yang telah dikisar tadi, tumis mereke.
-pastu masukkan kacang, santan, gule melaka, dan kacau.
-masukkan air
-masukkan air asam jawe, garam.

urm..sebenarnye aku pun tak tau mane masuk dulu, mane masuk kemudian, tapi bile aku dah masuk, hasil die cam same je. hehe. baikla.. itu je :)

kakak nombor 2
wellington
8:52 malam. 25 april 2009. sabtu

No comments: